Černá Hora, kouzelná to země

28. 07. 2014 15:30:51
Černá Hora, kouzelná to země Letos jsme si vybrali pobyt v Ulcinju v Černé Hoře od CK Kovotour. Výhodou je, že jde o pobyt dotovaný pro seniory v rámci programu Senior 55+. Za málo peněz osmidenní pobyt u moře s plnou penzí a dokonce letecky z Pardubic. V sobotu jsme odletěli z Pardubic s mezipřistáním v Ostravě na letiště v Podgornici, Na místo pobytu do hotelového komplexu Bellevue v Ulcinju jsme dorazili po devadesátiminutové jízdě ve večerních hodinách. Na cestě jsme míjeli překrásná pohoří, rozlehlé Skadarské jezero, které zasahuje i do Albánie, projeli jsme velmi dlouhým tunelem a přístavním městem Bar. Tam jsme obdivovali v jednom městě katolický kostel, muslimskou mešitu i pravoslavný chrám. Po příjezdu jsme povečeřeli a byli ubytování. První den u moře byl úžasný.

Letos jsme si vybrali pobyt v Ulcinju v Černé Hoře od CK Kovotour. Výhodou je, že jde o pobyt dotovaný pro seniory v rámci programu Senior 55+. Za málo peněz osmidenní pobyt u moře s plnou penzí a dokonce letecky z Pardubic. V sobotu jsme odletěli z Pardubic s mezipřistáním v Ostravě na letiště v Podgornici, Na místo pobytu do hotelového komplexu Bellevue v Ulcinju jsme dorazili po devadesátiminutové jízdě ve večerních hodinách. Na cestě jsme míjeli překrásná pohoří, rozlehlé Skadarské jezero, které zasahuje i do Albánie, projeli jsme velmi dlouhým tunelem a přístavním městem Bar. Tam jsme obdivovali v jednom městě katolický kostel, muslimskou mešitu i pravoslavný chrám. Po příjezdu jsme povečeřeli a byli ubytování. První den u moře byl úžasný. Nejvíce se nás šokovala 150 m široká pláž s tmavým pískem se slunečníky v sedmi řadách. Tam však nebyla hlava na hlavě, protože Velká pláž je 13 km dlouhá. Tam se vejde lidí a není to ani znát. Sluníčko pálilo, moře bylo klidné a koupání v moři příjemné. Teplota vody na konci června byla 26 stupňů, nebylo co řešit. Hup do vody a nechat se omývat mořskými vlnkami. Užívali jsme si koupání v moři i ležení na léčivém tmavém písku. Večer byl animační program Montenegro, kde nás animátorky učily potřebná černohorská slovíčka a pak následoval černohorský kvíz, což byla soutěž o znalostech Černé Hory. Odpovídali jsme na 25 otázek se čtyřmi nabízenými odpověďmi. Vybírat jsme měli podle našeho soudu tu správnou. Soutěž vyhrál mladík, který měl 24 správné odpovědi Následovala soutěž, v němž šlo o černohorský sport, o vypití sklenky piva na ex v nejkratším čase. Vyhrál jeden pán z Bohumína, otec toho mladíka, který byl nejrychlejší. Večer jsme zakončili na balkonu pokoje vypitím sklenky černogorského červeného vína Vranac na zdraví a pěkný pobyt v Černé Hoře. Podle dlouhodobé předpědi mělo být celý týden slunečno a jasno. Jaké bylo naše překvapení, když ráno bylo zamračeno a trochu pršelo. Navíc bylo moře rozbouřené, vysoké vlny dorážely až na pobřeží pláže. Mělo to také svůj půvab. Ó, jak krásně to moře duní, větřík vane a písek se věje na člověka ležícího na lehátku. Obloha je zamračená a dunící vlny uspávají ležícího v tmavém písku s léčivými účinky na revma, klouby a kožní choroby. Je to blahý pocit, když větřík od moře písek na pláži zvedá a vane na člověka, vytváří na těle i obličeji závěje písku a člověk si připadá jako beduín v poušti. Večer byl teplý, tak jsme vyrazili na procházku po cestě směrem na Ulcinj. Tam je spousta marketů, restaurací a pizzerií. Nacházejí se tam i zábavní podniky pro děti, autíčka na autodráze a zvířátka na kolotoči. Koupili jsme si broskve a červené víno. Po návratu z procházky jsme si dali broskev a sklenku vína. Bylo nám na balkóně při svíčce fajn. Ani komáři moc neštípali. Ráno jsme se probudili do slunečného dne. Po zamračené obloze a dešti ani památka. Vítr už nefoukal, bylo příjemné teplé počasí. Po bohaté snídani jsme spěchali k moři. Voda byla příjemně teplá, ale vlnky se z moře přesouvaly k pláži. Plavat se nedalo, takže zábavou tohoto dne bylo bojování s mořskými vlnami. V dalších dnech už moře bylo klidné a tak jsme si užívali plavání v moři. Sem tam se hladina zvlnila projíždějícími na vodním skútru. Ve čtvrtek jsme se vypravili na výlet autobusem po Černé Hoře.

Ó, Černá Horo, jak jsi krásná a rozmanitá. Na výletě do kaňonů řeky Morača a Tara jsou nám nabízeny z autobusu kouzelné výhledy. Při cestě z Ulcinju po průjezdu města Bar nás okouzlí Skadarské jezero a vysoká pohoří. Nejen to, ale i močaliska s kvetoucími ..... Průjezdem po okraji hlavního města Podgorice se nám otevře jiný ráz krajiny. Skály porostlé borovicemi i jinými stromy. Vjíždíme do kaňonu řeky Morača se strmými a vysokými stěnami. Pohled z autobusu až na dno, v němž teče řeka Morača je ohromující a nezapomenutelný. Příjemným zpestřením na cestě je návštěva kláštera Morača, v jehož prostorách na Vás dýchne ovzduší mnichů a zaujmou každého fresky, dokonce i českého malíře Čermáka. Odtud už pádíme do kaňonu řeky Tara s křišťálově průzračnou vodou. Tento kaňon je druhý nejhlubší na světě po Grand Aanyon v USA. Tam po fotografování kaňonu zakotvíme v příjemné restauraci s hlučící vodou řeky Tara se občerstvíme pivem Nikšičko, které se vyrábí v jediném pivovaru v černé Hoře ve stejnojmenném městě. Pivo po cestě autobusem přijde k chuti a podávané Espreso velmi dobré chuti rovněž poskytne příjemné osvěžení. Na památku si pořídíme foto restaurace i řeky Tara, která protéká pod restaurací. Její tok v mohutných balvanech je rychlý, voda se čeří a vytváří bílé proudy vody. Pokračujeme kaňonem až k mostu vysokému 172 m, jenž byl v době výstavby nejvyšší v Evropě. Z mostu se nabízí úchvatný a nezapomenutelný pohled na horské vrcholy. Každého zaujme nejen pohled do údolí s protékající řekou Tarou, na níž se plaví rafty, ale i sjíždějící návštěvníci zavěšení na laně z jedné strany přes řeku na druhou stranu. Nemusejí tak přecházet po dlouhém mostě.

Pádíme dále do národního parku Durmitor. Tam nás čeká krásná procházka lesem po lesní silničce. Po okraji nelze přehlédnout mladé obchodníky, nabízející v malých kelímkách lesní jahody, maliny a borůvky. Jedna dívka má dokonce v nabídce krásné pravé hřiby a ve skleničce houby sušené. Cílem této procházky bylo Černé jezero, lemované pohořími. Pohled na něj byl uklidňující. Po krátkém odpočinku u jezera a vykonání potřeby v instalovaných záchodcích se vracíme k autobusu, která nás veze přes Žabljak, největší město Durmitoru a nejvýše položené v Černé Hoře ve výšce přes 1400 m. Žabljak byl založen v roce 1871 a urbanizován uprostřed přírody v náhorní rovině pod mocným Durmitorem, který je překrásný v každém ročním období, V zimě jsou zde velmi dobré podmínky na lyžování a saňkování. Po opuštění města je cesta plná serpentým, kde je míjení vozidel srdcervoucím zážitkem. Projíždíme Šavnikem, kde je smutný pohled na místní textilku, která přestala fungovat i liduprázdné a opuštěné domy, postavené pro zaměstnance továrny. V současnosti lidé opustili Šavnik, odstěhovali se za prací hlavně do přímořských oblastí. Vesnice je vylidněna a život v ní umrtven. Pokračuje v jízdě přes Nikšic se známým pivovarem a Cetinje. Ráz krajiny se zase změnil, příroda je zde kouzelná. Projíždíme tunelem, který je 4,2 km dlouhý. Při vjezdu nebo výjezdu z něj se musí za průjezd zaplatit. Pak už projíždíme Barem a míříme do Ulcinju. Po průjezdu městem směřujeme na Velkou pláž, projedeme kolem restaurací, kaváren, pizzérií a markétů, a už jsme v hotellovém komplexu Bellevue a Olympik. Sníme řízek z balíčku, který jsme dostali na cestu, zapijeme pivem místní výroby Nikšička. Osvěžíme se po cestě, osprchujeme se a na zdraví si dáme panáka české Becherovky. Večer posedíme u lahvinky červeného vína místní odrůdy Vranac a znovu si připomeneme dojmy z výletu. Ö, černá Horo, jak jsi kouzelná !

Autor: Otakar Prachař | pondělí 28.7.2014 15:30 | karma článku: 8.90 | přečteno: 448x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.12 | Přečteno: 494 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Jsem pracujícím důchodcem. Působím jako univerzitní profesor matematiky na Fakultě ekonomicko-správní Univerzity Pardubice. Mým koníčkem je zahradkářství a fotografování.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...